Hvorfor skal jeg alltid handle på H & M og Zara

“Hva gjør denne rødt skinn lommebok så forskjellig fra de røde lær lommebøker på Forever 21?” spurte min søster som hun viste min nye Chloé Faye posen over i hennes hender ved middagsbordet og jeg ba stille hun ikke har noen rester av mat på fingrene.

“Vel, kvaliteten på skinn for en og ser du hvordan kjeden er ikke helt sølv men ikke helt gull. Det er som en rose gull Klaerog det er ikke til å anløpe.?! Jeg er besatt” Jeg forklarte. Hun trakk på skuldrene og levert tilbake lommeboken så jeg kunne delikat pakk den i den hvite slip stoff som det kom i den jeg fortsatt bruke for å beskytte mitt nye kjøp når jeg bærer den rundt i min store tote bag.

Du skjønner, jeg setter pris på håndverk av en designer stykke for alt det er verdt logoen, broderi eller maskinvare som gjør motehus det kom fra umiddelbart gjenkjennelig. Som jeg har blitt eldre har jeg begynt å sette av en del av min lønn for luksusvarer jeg virkelig elsker eller klassiske elementer jeg vet at jeg vil ha for alltid. Men sannheten er de fleste av garderoben min er fra Zara og H & M. Og uten mine favorittbutikker jeg rett og slett ikke ville være i stand til å overleve.

OK, det er litt ekstremt. Jeg vil fortsatt være å leve og puste men jeg vil gå glipp av en hel masse shopping. Og som en mote jente shopping er en stor del av det som gjør meg glad gir meg tillit og motiverer meg til å våkne opp og få kledd hver dag.

Nylig har mote redaktører begynt å stille spørsmål ved hastigheten av industrien. Med Raf Simons, Alexander Wang og Alber Elbaz avgang sine motehus, Dior, Balenciaga og Lanvin henholdsvis det er spørsmålet om hvorfor designere og merker har utviklet relasjoner som er eneste “Tinder-match kort” som Véronique Hyland refererer til dem i The Cut.

Det hele koker ned til press for å churn ut seks nye kolleksjoner i året som alle må føle unik men også passe perfekt inn i en etikett DNA. “Du har ingen inkubasjonstid for ideer og inkubasjonstiden er svært viktig” Raf Simons fortalte The Cut.

Disse ideene så sildre ned til raskt skiftende trender flekket på “fast-fashion” butikker målene og H & Ms av verden hvor jeg så lett shoppe klær og hvor jeg kan forvente friske nye stykker hele tiden.

Jeg forstår hvorfor designere føler “utbrent” kanskje til og med jag etter inspirasjon i en digital tidsalder hvor den raske tempoet i sosiale medier driver forbruket på enestående hastigheter. Millennials gå videre til neste beste tingen før noen kan til og med å identifisere hva som var så spesielt med den trenden kuttet, mønster eller silhuetten i første omgang.

Selv om jeg ser frem til designere debuterte sine nye linjer hver sesong og jeg absolutt ikke ville ha noen av dem til å “crash”. Jeg kommer til å fortsette å kjøpe rimeligere stykker inspirert av high-fashion ser jeg elsker så mye selv om jeg trekke pengene mine ut av en rødglødende Chloé lommebok. Les videre for seks grunner jeg tror fort mote er en nødvendighet selv om jeg vil alltid støtte luksus designere også.